tisdag 10 november 2009

Hej
Idag är sista chansen att vara med i min tävling, så passa på och ta chansen.
Här kommer receptet på min goda äppel o saffranskaka. (Utan bild tyvärr)
2dl socker
1 ägg
1/2 g saffran
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
100g smör rumsvarmt
1 1/2 dl mjölk 3%
2-3 äpplen till exempel Rubinola
50 g smör kallt
1/2 dl pärlsocker
Ugn 175 grader Smörj och bröa en springform ca 24 cm
Rör ihop socker och ägg. Blanda saffran vetemjöl o bakpulver i en annan bunke och rör ner i äggblandningen. Klicka ner snöret och rör till en jämn smet.Blanda i mjölken och fördela smeten i formen. Kärna ur skala och klyfta äpplena. Lägg klyftorna i formen och tryck ner dom en aning i smeten. Hyvla över smöret och strö över pärlsockret. Grädda på näst nedersta falsen i 40-45 min.
Lycka till

3 kommentarer:

  1. Den kakan låter god. Jag älskar saffran så den ska jag pröva framemot jul eller kanske redan till advent.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tack, den ska jag prova.
    God natt!

    Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.

    SvaraRadera
  3. Va god den låter i din beskrivning. Har aldrig provat äpplen och saffran ihop i en kaka förut, så det låter spännande.:-)Jag kopierar receptet och så får jag prova den i advent.
    Kram till dig!/Karin

    SvaraRadera